Bli rekommenderad rätt CMS till ditt företag

Systemguiden använder algoritmer och data för att vägleda dig till rätt systemval genom att rekommendera de systemlösningar som bäst matchar dina behov, krav och förutsättningar.

Gör som över 17 000 svenska företag - låt data och algoritmer vägleda dig i systemdjungeln!

Guiden till rätt system

Hur många anställda är ni på ditt företag?

7-10

frågor

------

3 - 5

minuter

------

3

rekommendationer

Vad tycker andra om systemguiden?

"Riktigt bra och givande tjänst, stort tack för bra matchande leverantörer som slutade i ett toppenköp!"

Michael Kärrberg | BusinessWith

Michael Kärrberg

Internationell säljchef

"Systemguiden borde vi testat för över tre månader sedan, det hade besparat oss väldigt mycket tid. En bra och kvalitativ guide."

Eva Malmberg | BusinessWith

Eva Malmberg

Koncern HR-direktör

"Systemguiden underlättade avsevärt för oss när vi sökte ett nytt CRM. Mycket bra möten med leverantörer som direkt förstod vad vi var ute efter."

Andreas Rudholm | BusinessWith

Andreas Rudholm

Entreprenör

Guiden för CMS

Vilket CMS-verktyg passar bäst för ditt företag?

Oavsett om ni ska bygga en ny hemsida, eller om ni ska göra om er befintliga, är det viktigt att välja ett CMS, eller content management system, som passar just er. Ofta behöver du inte installera något på din dator och du behöver inte vara ett tekniskt superproffs, oavsett om du driver en enkel blogg eller behöver en sajt med ett stort antal funktioner.

Det är lätt att tänka “vi tar det största, det borde ju vara bra”. Så kan ni göra. Men systemen för webbpublicering är komplexa. När ni väl har valt ett CMS system, som exempelvis giganten Wordpress, ska ni hitta ett tema som passar just er verksamhet och era behov.

Det finns tusentals teman, där vissa är gratis och andra kostar pengar. Dessa teman innehåller olika komponenter, har skilda utseenden och styr vad du kan göra, och inte kan göra, med er sajt. Det är viktigt att välja rätt tema för just er verksamhet: Är ni en e-handel ska ni välja inom en kategori, jobbar ni med opinionsbildning ska ni titta på en annan. Sätt alltid kundupplevelsen i fokus, men fundera även över vilka behov ni har för er kommunikation.

Vi på BusinessWith hjälper dig och din verksamhet att välja CMS-system. Här på vår sajt kan du jämföra många olika system för webbpublicering, såväl traditionella som headless CMS. Gör gärna en analys av dina och företagets behov innan du sätter igång.

Vad betyder egentligen CMS?

CMS hit, CMS dit. Kanske har du hört andra använda begreppet CMS och funderat på vad det egentligen är? Egentligen är det inte alls komplicerat. Vi på BusinessWith förklarar.

CMS står för content management system och är ett verktyg för publicering online. CMS är i ofta webbaserade och du kan logga in på dem från olika enheter, såväl från din dator som din mobil, eller från ett antal olika datorer. Det enda som krävs är internetuppkoppling, en webbläsare och att du, eller din personal, är lagom tekniskt bevandrade.

Det tema ni väljer påverkar vilken design er webbplats får. När allt är på plats lägger ni in text, bilder och andra komponenter och sajten får, tack vare temat, ett professionellt intryck. Ni kan kommunicera på ett sätt som upplevs genomtänkt.

Med hjälp av moduler och plugins kan ni styra hur hemsidan ska fungera och vilka funktioner ni vill lägga in. Via ert content management system påverkar ni även er närvaro på andra delar av internet. Hur ni använder CMS:et och arbetar med ert innehåll styr faktorer som hur ni presterar, eller rankar, på Google, hur era länkar ser ut på Facebook och en mängd andra saker.

Ett av de mest kända innehållshanteringssystemen är Wordpress. Drupal och Jomla är två andra stora CMS. De har alla sina för- och nackdelar och det är viktigt att ni noga tänker över vilket ni väljer för just er webbpublicering.

Med dagens CMS behöver ni inte vara tekniskt kunniga för att sköta den dagliga hanteringen. Ni ska inte “knacka kod” utan enbart publicera i ett ofta användarvänligt system. Många företag väljer dock att ha en digital byrå eller en fristående utvecklare som stöd för uppdateringar och förändringar, och i uppstartsfasen.

Välj samarbetspartner noga. Det är inte säkert att den byrå som ligger närmast geografiskt, eller kommer först på Google, är bäst just för er. Fundera över vad ni behöver hjälp med: Är det “bara” hemsidan eller vill ni ha stöd i kommunikationen i stort? Vem vill ni nå - hur ser er målgrupp ut? Ta gärna ett par extra möten innan ni fattar beslutet om samarbetspartner. Det är viktigt att ni känner er trygga med er byrå och att ni hittar en partner som jobbar med just det CMS ni vill använda.

Dags att sätta igång! Vi på BusinessWith vill att du och ditt företag ska lyckas. Vår jämförelsetjänst hjälper dig att hitta ett CMS just för er – en bra start.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site