Varför ska mitt företag ha ett bokningssystem?

Tandläkare, stuga, camping, frisör, hotell och restaurang. Marknaden för bokningssystem har exploderat de senaste åren, och är numera något som många kunder förväntar sig när de ska boka en tid eller tjänst. Många olika företag är i behov av ett system, där kunden själv kan boka en tid i kalendern för massage eller klippning och se pris – eller hotellgäster som vill boka ett rum utan att behöva ringa någon. Att låta ens kunder själva boka in vilka tjänster de vill ha från er, och när – är ett smidigt sätt att spara tid från er administration. Samtidigt stiger ofta kundnöjdheten tack vare att kunden själv kan göra sina egna val, utan mellanhänder och manuell handpåläggning från er sida.

Tänk bara på hur du gör vid bokning av ett hotell eller en restaurang. Visst är det smidigt och enkelt när det finns möjlighet att själv boka in ett datum, antal platser eller fylla i dina önskemål om ankomst eller varför inte glutenallergier? Att dessutom kunna göra bokningar när du vill alla dygnets timmar, är ytterligare en fördel med att erbjuda era kunder ett bokningssystem. På så sätt kan ni öka försäljningen, då bokningarna inte är beroende av att någon finns på plats hos er för att ta emot samtal om bokningar per telefon.

Att välja rätt bokningssystem för er verksamhet är viktigt, då det handlar om användarvänlighet samt att se till att systemet verkligen är utformat för att täcka de behov just ni har. De flesta system idag är dock enkla att använda, men det finns funktioner som skiljer sig åt – fundera därför vad ni är ute efter när ni börjar jämföra och leta bäst system för er. Det bästa sättet att börja sin utvärderingsprocess på är att först fundera över vilken målgrupp ni har. Navigerar er målgrupp helst med mobilen? Behöver bokningssystemet vara kopplat till sociala medier, för att det är där ni har följare och kunder? Vill ni kunna ta emot betalningar online eller inte? Behöver ni en app? Ska systemet skräddarsys och hur mycket support och utbildning behöver ni?

Börja med att först förstå vilka behov som finns såväl hos er internt, som externt. Redan klar med vad du behöver? Då är du välkommen att jämföra olika bokningssystem direkt hos oss på BusinessWith. Här kan du enkelt filtrera på de funktioner du vill ha och kan läsa mer om de system som finns på marknaden idag.

Vad ska jag kräva av ett bokningssystem?

Snabbguide

Lista på 17 olika Bokningssystem

Snabbguide

Vad ska jag kräva av ett bokningssystem?

Det du ska kräva av ett bokningssystem är att det ska vara enkelt att använda för er som verksamhet, men framförallt för kunden. Ett bokningssystem som krånglar eller ett bokningsformulär som är svårt att fylla i, kan betyda förlorade affärer. Var därför noggrann i ditt val – se till att det bokningssystem du har går att använda på ett fullgott sätt. Att testa ett system i praktiken i ett par veckor för att sedan utvärdera, är en smart väg att gå. Då vet ni hur det fungerar i skarpt läge.

Ett bra bokningssystem automatiserar era bokningar och minskar all onödig administration. Det ska således vara tidseffektivt. Fundera över vilka funktioner ni är ute efter? Driver du någon typ av skönhetssalong, ja då kanske det är viktigt för er att kunden ska kunna välja vem hos er han eller hon vill ha tjänsten utförd av. Vill ni att bokningssystemet skickar ut SMS-påminnelser eller påminnelsemejl? Hur gör kunden om han eller hon vill avboka eller omboka? Ska systemet vara integrerat i andra system hos er? Vill ni ha en bokningsapp som är skräddarsydd?

Era krav kan skilja sig åt jämfört med andras krav, beroende på vilken typ av verksamhet ni bedriver. Ett bra sätt att börja är att skriva en kravspecifikation och att sedan börja jämföra system, för att hitta det bästa för er. Kräv dock gärna alltid att få support och utbildning av er tilltänkta leverantör. Kanske kan även er systemleverantör berätta ge er matnyttiga tips på hur ni bäst använder systemet?

Er väg till rätt bokningsystem går via BusinessWith. Vi har samlat ett urval av system på marknaden för att du enkelt ska kunna jämföra, välja och hitta det bästa systemet för dig och ditt företag. Ta hjälp av vår jämförelseguide – och se fram emot en framtid av enkla och smidiga bokningar från era kunder.

Beskrivning av produktfunktioner

Automatiska påminnelser via SMS och E-post

Automatiska påminelser är användbara för att minska antalet uteblivna besök och kan dessutom spara tid då inget extra arbete krävs för att utföra dessa

Avgift vid utebliven ankomst

Vid utebliven ankomst utan avbokning kan aktören automatiskt ta en avgift från kund, vilket både motverkar uteblivna besök och genererar en inkomst.

Betalningsfunktion

Betalningsfunktionen tillåter användaren att ta betalt inom ramen för bokningssystemet, vilket innebär att ett externt system för betalning inte är nödvändigt.

Branschinriktning hotell & restaurang

Bokningssystemet är specieliserat mot hotell och restaurang branschen.

Branschinriktning konferens och eventbokning

Bokningssystemet är specieliserat mot konferens och eventbokningar.

Branschinriktning skönhet

Bokningssystemet är specieliserat mot skönhetsindustrin.

Gruppbokningar

Lägg upp tider som är bokningsbara för fler än en deltagare.

Integrerbart system

Systemet kan enkelt integreras med andra system inom företaget. Denna funktion kan till exempel vara bra för integrering med affärssystem.

Krypterad information

Informationen inom bokningssystemet hanteras på ett säkert vis, utan risk för spridning och följer GDPR.

Kundregister

Att skapa ett kundregister gör det möjligt för organisationen att samla samtliga kunder inom en och samma plattform och skapar en god överblick kring kundkretsen.

Marknadsplats för företag

Genom att samla användarna av bokningssystemet på en och samma marknadsplats ges användarens företag exponering mot de kunder som använder systemet för att skapa bokningar.

Statistik och rapporter

Statistik och rapporter är ett braverktyg att använda för att analysera organisationens verksamhet och notera potentiella utvecklingsområden.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site