Hur ska jag tänka kring valet av auto dialer?
Dags att skaffa en ordentlig auto dialer eller dialersystem, alltså en automatisk uppringningsanordning, till verksamheten? En god idé – för en auto dialer gör telefonsamtalen så mycket mer effektiva, och det går fortare att få svar från potentiella eller befintliga kunder. Auto dialern samverkar med en databas med information om vem du ska ringa, och är ett verktyg som används hos allt från banker till telefonförsäljare. Dialern kan också känna av när någon hos er är tillgänglig för samtal, och kan ha diverse automatiska funktioner som att tidsbestämma när nästa samtal bör ske – till vad som sker när någon inte svarar.
Innan ni börjar använda ett dialersystem kan det vara smart att fundera över mål och strategi. Vad är en bra svarsprocent för er? Vilka ska ringas och hur ofta? Vilka funktioner är viktiga för er verksamhet? Tveka inte att be er tilltänkta leverantör om en demo, och se till att de som fungerar som agenter (telefonförsäljare, ringare osv) verkligen får vara med i ert beslutsfattande. Att jämföra innan ni gör ert val är vår rekommendation. BusinessWith listar de auto dialers som finns på den svenska marknaden idag.
Vad är skillnaden på predictive och power autodialer?
En predictive dialer gör telefonringningen mycket mer effektiv, då den går efter en lista och ringer upp de kontakter som finns, så fort en agent eller försäljare hos er är ledig. På så sätt sparar ni det manuella och kan öka generering av antalet leads, eftersom ingen tid slösas. Den så kallade ”ring-raten” bli då väldigt hög. Power dialers fungerar på ett sätt likartat – den ringer också upp automatiskt. Men till skillnad från predictive dialern, är den inte lika förutspående. Predictive dialern är således smartare och har algoritmer bakom sig som kan förutse tillgängligheten, eller lägga på när ett telefonnummer inte verkar fungera.
Vilka funktioner är viktiga för dig och din verksamhet när du väljer dialersystem? Ta hjälp av BusinessWith för att jämföra olika auto dialers på den svenska marknaden, för att hitta den bästa för er verksamhet.
Snabbguide
Lista på 15 olika Auto dialer
Snabbguide
Vilken typ av auto dialer passar för mitt företag?
Att ringa enligt power dialing-konceptet passar mindre verksamheter, och gör telefonringningen ut från företaget mer effektiv. Så fort en agent hos er har lagt på, ringer dialersystemet upp nästa telefonnummer från listan. Power dialern har funktioner, som exempelvis att ni kan koppla den till ert CRM eller att du kan lägga in pauser mellan samtalen, så att agenten hinner administration också. Däremot är den något enklare än predictive dialern, som jobbar mer komplext.
Predictive dialern kan ringa flera nummer samtidigt och ta in i beräkningen när agenterna eller säljarna är tillgängliga. Den kan således, med hjälp av algoritmer, läsa av mönster. Den här typen av** automatisk uppringning passar större verksamheter** bäst.
Nyfiken på att börja jämföra för att hitta det bästa dialersystemet? BusinessWith listar de olika verktygen på marknaden. Börja jämföra redan nu.
Beskrivning av produktfunktioner
Automatisk återupprigning
Dashboard
IVR (Interactive voice response)
Kampanjer
Kontakthistorik
Samtalsinspelningar
Statistik och analys
Vidarekoppling