Hur väljer jag webinar plattform?
Att hålla seminarier online, så kallade webbinarier eller webinars är både ett roligt och enkelt sätt att dela med sig av kunskap. Våra sociala medier marknadsför, för den som är uppmärksam, många olika webbinarier som kan ge oss (gratis) kunskap om allt från journalistik till matlagning. Marknadsföringsteam på diverse företag är idag vana att använda webbinarier som ett verktyg för att attrahera nya kunder, såväl som att underhålla de befintliga. Men hur ska man egentligen välja verktyg och webinar-mjukvara?
När du börjar jämföra webinar-plattformar här i vår jämförelsetjänst på BusinessWith, ”känn” gärna in designen och användarvänligheten. Känns flödet logiskt? Hur gillar du designen? Är det lätt att dela skärm och interagera med dem som är med på webbinariet? Hur många deltagare kan varje webbinarium ha? Spelas sessionen in?
Det bästa sättet att förstå vad man är ute efter, är att först och främst skriva ner en målbild och kravspecifikation för plattformen, för att sedan börja jämföra. De flesta plattformar erbjuder testperioder, då du kan prova verktyget. Nyfiken på att börja jämföra redan nu? Jämför och hitta den bästa webinar-plattformen direkt hos oss och BusinessWith.
Vilka krav ska jag ställa på en webinar plattform?
När du har utvärderat själva känslan och designen, bör du fundera på hur stort antal personer som ska kunna delta på era webbinariet. Priset kan skilja sig beroende på vilken modell ni behöver. Inte lätt att veta i förväg alla gånger, men teknisk support är viktig att ha – särskilt i början. Säg att något strular när flera hundra ska delta i ett webbinarium. Hur snabbt kan plattformens kundservice svara er?
Har webinar-platformen tillgång till påminnelsemejl eller mejlutskick för att berätta om det stundande webbinariet? Vissa plattformar har integrerade kampanjer och går också att integrera med CRM-systemet. Heads up för att standardspråk på olika knappar på webbinariet är på engelska. Fundera därför kring hur viktigt det är att plattformen tillåter att i ändrar till svenska på samtliga ställen.
Utvärdera även chatt-verktyget och möjligheterna till att interagera med deltagarna. Är chatten väl synlig? Kan de endast skriva i chatten, eller vill ni att deltagarna ska kunna prata? Vill ni ha möjlighet att göra omröstningar (polls) i chatten eller lägga in fasta länkar?
Kom överens internt vilka parametrar som är viktiga för er, innan ni börjar jämföra olika webinar-mjukvaror hos BusinessWith. Dagens marknadsföringsteam kan vinna stora fördelar på att hålla webbinarier – testa du också. Vi garanterar att vi har den bästa webinar-plattformen för ert företag.
Snabbguide
Lista på 15 olika Webinarplattform
Denna webinar plattform från Adobe kan förse användaren med full kontroll över sin virtuella session och är en lösning som fungerar för att utföra webb konferenser, möten och andra typer av aktiviteter online. webinar-systemet är även enkelt att koppla samman med Adobe's övriga produkter, vilket gör det till en smidig lösning för Adobe användare. Lär dig mer om Adobe Connect
BigMarker är en webinar plattform som kan användas för att skapa virtuella och hybrida event, till exempel för att motivera anställda, knyta till sig kunder eller marknadsföra sina produkter. Webinar-verktyget har även möjlighet till att skapa analyser av statistik för att bidra till utveckling av framtida evenemang. Lär dig mer om BigMarker
En webinar-lösning som erbjuder skalbara funktioner där användaren kan utnyttja plattformen till bland annat sälj, utbildning eller möten av olika slag. Webinar plattformen innehåller interaktiva funktioner som involverar deltagare och kan även erbjuda listor för registrering innan en session, vilket underlättar administrationen för webinariet. Lär dig mer om ClickMeeting
Demio är en molnbaserad och användarvänlig webinar plattform skapad för att bedriva en effektfull marknadsföring mot kund. Lösningen är skapad för att bidra med kreativa inslag som fångar besökarnas uppmärksamhet under webinariet och på så vis kan bidra till en utvecklad marknadsföring. Lär dig mer om Demio
EasyWebinar bidrar till skapandet av online-event i form av till exempel möten eller säljtillfällen med kunder. Webinar plattformen kan användas för att ha onboarding med nya kunder eller erbjuda träning till den egna personalen, användningsområdet är brett med EasyWebinars kundanpassade webinar-lösning. Lär dig mer om EasyWebinar
EverWebinar är en webinar plattform som tillåter användaren att sända och schemalägga färdiginspelade videos. Webinar-lösningen kan integreras med populära marketing verktyg och hanterar även registrering av deltagare med mera. Lär dig mer om EverWebinar
Skapa demos, kurser för din personal eller håll live-events med hjälp av GoTo Webinar. Denna enkla och användarvänliga webinar plattform är en skalbar och omfattande lösning med funktioner för att hantera många olika typer av interaktioner online. Lär dig mer om GoTo Webinar
Livestorm är en mötesplats och webinar plattform som är skapad för att skapa engagemang bland deltagarna på plattformen. Denna webbaserade lösning är skapad för att vara enkel att använda men samtidigt erbjuda kraftfulla funktionaliteter för användaren. Lär dig mer om Livestorm
En molnbaserad och virtuell plattform för att styra event och möten. ON24 och deras webinar plattform är skapad för att bidra till engagemanf på arbetsplatsen och att ge möjligheten till en växande försäljning vid onlinemöten med kunder. Lär dig mer om ON24
Skapa samtal, möten webinarer, ebenemang eller simpla omröstningar i denna webinar plattform vid namn Webex. Cisco har skapat denna webinar-lösning med användarvänliga och simpla funktionaliteter för att täcka ett brett behov inom online interaktioner. Utöver sina mötes- och webinarfunktioner erbjuder Webex även CPaaS-lösningar (Communications Platform as a Service). Dessa lösningar inkluderar A...Lär dig mer om Webex
Webinargeek är ett weibnar verktyg med funktionaliteter för att hosta event och webinarier samt marknadsföra och analysera företagets produkter och aktiviteter. Lösningen är anpassningsbar och kan därmed designas efter de preferenser som användaren har, vilket ger det en personlig design som kan tilltala deltagarna. Lär dig mer om Webinargeek
Nå ut till kunder och anställda med kvalitativa videos och livesändningar genom att använda denna webinar plattform från Webinarjam. Verktyget tillåter även inspelning av videos som kan delas vid senare tillfällen och förser även deltagarna med en livechatt som kan användas under webinariet. Lär dig mer om Webinarjam
WebinarNinja är en omfattande webinar plattform som tillåter företag att live streama och spela in rörligt material på webben. Den användarvänliga webinar-lösningen innehåller funktioner för registrering av deltagare och inställning av olika språk med mera, vilket gör det till ett mångfunktionellt verktyg för att bedriva en mötesplats online. Lär dig mer om WebinarNinja
Zoho meeting är en webinar plattform där företag kan skapa mötesplatser online och bidra till en ökad kommunikation både externt mot kund och internt på företaget. Lösningen är enkel att använda och är skalbar, vilket är bra för företag som vill växa och undvika att byta system. Lär dig mer om Zoho meeting
Zoom är en molnbaserad plattform som möjliggör för företag och privatpersoner att skapa och hantera webinarer och virtuella event. Webinar plattformen är anpassningsbar och användarvänlig med funktioner för att göra deltagarna i webinariet aktiva och delaktiga samtidigt som den som är host kan arbeta kreativt och smidigt för att skapa den bästa möjliga upplevelsen online. Lär dig mer om Zoom
Snabbguide
Tips när du ska hålla webbinarium
Ska du och ditt företag börja erbjuda webbinarier? Att hålla seminarier online är ett förträffligt sätt att sprida på kunskap och konvertera prospekts till kunder. Genom att ge bort någonting i webbinariet, exempelvis en rabattkod, får man en känsla av exklusivitet.
Men långt innan dess – dags att tänka på vad webbinariet ska göra för er. Vad vill ni berätta om i era webbinarier? Varför är det av värde? Hur marknadsför ni? Och hur anmäler man sig till webbinariet? Finns det någon gräns för hur många som kan vara med? Ska det vara direktsänt eller inspelat?
Mycket att planera – och kom ihåg att dagens användare är kräsen. Du måste ge bort något som är av värde till dem (exempelvis värdefull kunskap). Ditt webbinarium bör ha ett call to cation, såsom att boka ett samtal, anmäla sig, köpa en produkt eller något annat. En mejlkampanj efteråt, eller heller inte dum att ha.
BusinessWith har kartlagt olika webinarmjukvaror, så at du ska hitta bästa webinar-plattformen för just ditt företag. Vi råder dig att jämföra noggrant innan du gör ditt val. Självklart är det bara för dig att kontakta oss om du behöver vidare vägledning. Lycka till med dina seminarier online! You got this!
Beskrivning av produktfunktioner
Anpassningsbar branding
Anpassninsgbar vy
Chatt
Inspelningar
Interactiva aktioner
Mobilåtkomst
Registrering
Skärmdelning