Hur väljer jag webinar plattform?
Att hålla seminarier online, så kallade webbinarier eller webinars är både ett roligt och enkelt sätt att dela med sig av kunskap. Våra sociala medier marknadsför, för den som är uppmärksam, många olika webbinarier som kan ge oss (gratis) kunskap om allt från journalistik till matlagning. Marknadsföringsteam på diverse företag är idag vana att använda webbinarier som ett verktyg för att attrahera nya kunder, såväl som att underhålla de befintliga. Men hur ska man egentligen välja verktyg och webinar-mjukvara?
När du börjar jämföra webinar-plattformar här i vår jämförelsetjänst på BusinessWith, ”känn” gärna in designen och användarvänligheten. Känns flödet logiskt? Hur gillar du designen? Är det lätt att dela skärm och interagera med dem som är med på webbinariet? Hur många deltagare kan varje webbinarium ha? Spelas sessionen in?
Det bästa sättet att förstå vad man är ute efter, är att först och främst skriva ner en målbild och kravspecifikation för plattformen, för att sedan börja jämföra. De flesta plattformar erbjuder testperioder, då du kan prova verktyget. Nyfiken på att börja jämföra redan nu? Jämför och hitta den bästa webinar-plattformen direkt hos oss och BusinessWith.
Vilka krav ska jag ställa på en webinar plattform?
När du har utvärderat själva känslan och designen, bör du fundera på hur stort antal personer som ska kunna delta på era webbinariet. Priset kan skilja sig beroende på vilken modell ni behöver. Inte lätt att veta i förväg alla gånger, men teknisk support är viktig att ha – särskilt i början. Säg att något strular när flera hundra ska delta i ett webbinarium. Hur snabbt kan plattformens kundservice svara er?
Har webinar-platformen tillgång till påminnelsemejl eller mejlutskick för att berätta om det stundande webbinariet? Vissa plattformar har integrerade kampanjer och går också att integrera med CRM-systemet. Heads up för att standardspråk på olika knappar på webbinariet är på engelska. Fundera därför kring hur viktigt det är att plattformen tillåter att i ändrar till svenska på samtliga ställen.
Utvärdera även chatt-verktyget och möjligheterna till att interagera med deltagarna. Är chatten väl synlig? Kan de endast skriva i chatten, eller vill ni att deltagarna ska kunna prata? Vill ni ha möjlighet att göra omröstningar (polls) i chatten eller lägga in fasta länkar?
Kom överens internt vilka parametrar som är viktiga för er, innan ni börjar jämföra olika webinar-mjukvaror hos BusinessWith. Dagens marknadsföringsteam kan vinna stora fördelar på att hålla webbinarier – testa du också. Vi garanterar att vi har den bästa webinar-plattformen för ert företag.
Snabbguide
Lista på 15 olika Webinarplattform
Snabbguide
Tips när du ska hålla webbinarium
Ska du och ditt företag börja erbjuda webbinarier? Att hålla seminarier online är ett förträffligt sätt att sprida på kunskap och konvertera prospekts till kunder. Genom att ge bort någonting i webbinariet, exempelvis en rabattkod, får man en känsla av exklusivitet.
Men långt innan dess – dags att tänka på vad webbinariet ska göra för er. Vad vill ni berätta om i era webbinarier? Varför är det av värde? Hur marknadsför ni? Och hur anmäler man sig till webbinariet? Finns det någon gräns för hur många som kan vara med? Ska det vara direktsänt eller inspelat?
Mycket att planera – och kom ihåg att dagens användare är kräsen. Du måste ge bort något som är av värde till dem (exempelvis värdefull kunskap). Ditt webbinarium bör ha ett call to cation, såsom att boka ett samtal, anmäla sig, köpa en produkt eller något annat. En mejlkampanj efteråt, eller heller inte dum att ha.
BusinessWith har kartlagt olika webinarmjukvaror, så at du ska hitta bästa webinar-plattformen för just ditt företag. Vi råder dig att jämföra noggrant innan du gör ditt val. Självklart är det bara för dig att kontakta oss om du behöver vidare vägledning. Lycka till med dina seminarier online! You got this!
Beskrivning av produktfunktioner
Anpassningsbar branding
Anpassninsgbar vy
Chatt
Inspelningar
Interactiva aktioner
Mobilåtkomst
Registrering
Skärmdelning