Jämför Sveriges bästa system för utläggshantering

Vilket system för utläggshantering passar er bäst?

Öka effektiviteten och minimera administrationen på ert företag genom att använda ett system för utläggshantering. Det är förvånansvärt många som fortfarande sköter arbetet med utlägg via Excel eller på andra ineffektiva och tidskrävande sätt, trots att det finns utmärkta onlinebaserade system för kvittohantering. Ofta är de användarvänliga och anpassade till mobilen. Även den som ofta är på språng ska snabbt och enkelt kunna hantera utlägg: Via några knapptryck kan kvitton fotograferas och sparas i molnet och på samma sätt kan attestanter godkänna utläggen på stående fot.

Oavsett om det handlar om utlägg för friskvård, fika vid kundmöten, utrustning för hemmakontoret, milersättning eller andra resekostnader, är det viktigt att de bokförs korrekt. Genom att använda en utläggstjänst sparar ni tid i flera led: såväl hos de anställda och de attesterande cheferna, som hos den ekonomipersonal som sköter bokföringen.

Tänk på att välja ett system som är enkelt att hantera för din personal. Även din minst tekniska medarbetare ska kunna göra utläggen korrekt. Kundtjänst, antingen via telefon eller chatt, är för vissa företag en prioriterad funktion.
Det bör vara möjligt att addera användare i takt med att ditt företag eller din organisation växer. Har du flera bolag bör systemet klara det.

För att du ska hitta rätt system för utläggshantering för just ert företag, har vi på BusinessWith skapat en jämförelsetjänst. Fundera över vad du ser framför dig och{' '} sök efter det system för kvittohantering som passar just er. Kontakta oss gärna om du stöter på utmaningar. Lycka till!

Vad räknas som utlägg?

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Systemguiden

Lista på 14 olika Utläggshantering

Vi erbjuder 100% digitaliserad och webbaserad bokföringsprogramvara för små och stora företag. Du får allt - fakturering, leverantörsfakturahantering, utgiftshantering, bankkopplingar och betalningar, bokföring, rapportering i samma system. Tack vare programmets skalbarhet och de tilläggstjänster du kan välja får du precis den typ av bokföringsprogram som ditt företag behöver. Vi erbjuder även gra...Lär dig mer om Procountor Financials

Visma Spcs finns för att förenkla allt det ekonomiska för småföretaget – med lättbegripliga och självkörande ekonomisystem som gör det mesta av jobbet åt dig. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll. Hos oss hittar du bland annat bokföringsprogram, löneprogram, tidrapporteringssystem och projekthanteringsverktyg.Lär dig mer om Visma Spcs Affärssystem

Skovik är ett sofistikerat verktyg för reseräkningar. Vi hanterar miljontals utlägg åt företag som vill spara tid åt sina anställda. Enkelt att använda med kraftfull tidsbesparande automatisering som tar bort flera arbetsmoment såsom automatisk inläsning av information i kvitton. Bokföringen görs automatiskt, enligt lokala skatteregler i de länder som organisationen är etablerad i.Lär dig mer om Skovik

Findity är en utläggsjänst skapad för dig. Hantera alla dina köp, kvitton, representation, milersättning och traktamenten på ett ställe – helt automatiskt och uppdaterat efter lokala skatteregler. Få tid över med en utläggtjänst som funkar med dina befintliga kort och bokföringssystem – så att du kan fokusera på det som är viktigt för dig. Genom vårt white label-partnerskap sätts vår teknik i dina...Lär dig mer om Findity

Kontek HRM Travel är ett webbaserat reseräkningssystem som hanterar alla moment i reseräkningshanteringen. Från inregistrering där den anställde själv registrerar sina reseräkningar, till uträkning, attestering och utbetalning. Och det enda som krävs för rapportering, uppföljning och attestering är en vanlig internetuppkoppling.Lär dig mer om Kontek HRM Travel

QBIS är till för dig som vill digitalisera din utläggshantering. Vi hjälper företag i de flesta branscher och storlekar med kvitton, representation, traktamentamenten och milersättningar. Rapportera era utlägg varsomhelst, närsomhelst och från vilken enhet som helst.Lär dig mer om QBIS Expense

Acubiz förser en okomplicerad utläggshantering från kvitto till utbetalning. Allt detta i en molntjänstbaserad app.Lär dig mer om Acubiz EMS

Med Ascendo Expense slipper ni det manuella arbetet av att hantera och registrera kvitton, attestera och kategorisera utlägg.Lär dig mer om Ascendo Expense

Få bättre överblick över era rese- och utläggskostnader genom Basware TEM.Lär dig mer om Basware TEM

Minska administratonen av kvitton, papper och manuellt arbete för registrering av utlägg. SAP Concur hjälper er effektivisera det administrativa arbetet kring resor, utlägg och milersättning.Lär dig mer om Concur Expense

Hos Pleo hittar ni som företag en användarvänlig utläggshanteringsplattform. Systemet är molnbaserat, vilket gör det enkelt för alla era medarbetare att komma åt det på distans. Plattformen hjälper er att automatisera och digitalisera er utgiftshantering genom funktioner som uppladdning av kvitton, kategorisering av utgifter och snabb godkännande från er sida. På så sätt kan ni skapa en enkel över...Lär dig mer om Pleo

Rydoo automatiserar hela din utläggningsprocess med sin lättanvända mjukvara. Genom automatisk integration med ert företags policies, och enkelt översikt får ert företag bättre kontroll på era utlägg och kostnader.Lär dig mer om Rydoo

SD Worx har en skalbar lösning för just dina behov där allt som rör dina medarbetarens hela anställning kan ingå om du så vill, från rekrytering till avslut. Vill du bara välja enstaka moduler kan du enkelt integrera dem med dina övriga befintliga lösningar. Du är i trygga händer hos oss, vi förstår vi just ditt företag och dina utmaningar. Alltid tryggt och säkert. Följer GDPR.Lär dig mer om SD Worx

VIEW Expense möjliggör en säkrare och effektivare hantering av företagets utlägg. Detta med hjälp av sin anpassningsbara systemlösning.Lär dig mer om VIEW Expense

Snabbguide

Vad räknas som utlägg?

Alla utgifter som ett företag har måste bokföras. Det finns olika typer av utlägg som rör anställda: “eget utlägg” och “utlägg för anställda”. Vi förklarar skillnaden.

Egna utlägg

När anställda eller delägare lägger ut privata pengar för arbetsrelaterade kostnader räknas det som “egna utlägg”. Det kan vara kostnader för resor, boende eller fikabröd. När en anställd betalar privat för något som företaget ska stå för, får företaget en skuld till den anställda. Den skulden regleras i samband med att lönen utbetalas, antingen som traktamente eller som ersättning för den faktiska kostnaden.

Den som gör ett eget utlägg måste kunna bevisa att hon har haft utgiften, via exempelvis ett kvitto, för att få ersättning.

Utlägg för anställda

Utlägg för anställda är när arbetsgivaren står för något som den anställda får använda privat. Det kan till exempel handla om en dator eller en mobiltelefon. Den här kategorin av utlägg utgör en skattepliktig förmån, om inte den anställda betalar tillbaka (inklusive moms).

Få bättre ordning på företagets kostnader och personalens utlägg med ett system för utläggshantering. Hos oss här på BusinessWith kan du själv jämföra olika system och hitta det som passar er bäst. Hör gärna av dig om du har frågor!

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site