Vilken förmånsportal behöver ditt företag?
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Lista på 6 olika Förmånsportal
En modern portal för employer branding som synliggör, stärker och administrerar arbetsgivares förmånspaket. Benefits särskiljer sig med en leverans helt anpassad efter varje kunds behovsbild. Såväl färdiga förmånsportalspaket som skräddarsydda lösningar erbjuds. Benefits är dock mer än en modern och användarvänlig portal för att kommunicera och administrera ett starkt förmånspaket. Med över tio år...Lär dig mer om Benefits
Benify erbjuder en komplett förmånsportal som passar alla företagsstorlekar. Förmånsportalen innehåller många innovativa & skräddarsydda lösningar som kan matcha de flesta behov och önskemål från företag. Genom att ha hjälpt tusentals företag till att bli attraktivare som arbetsgivare har Benifys förmånsportal utvecklats till en av världens mest moderna och avancerade employer branding-lösningar.Lär dig mer om Benify
En modern & innovativ plattform för kommunikation och administration av förmåner. Användarvänlig och stilren förmånsportal som innehåller moderna funktioner för att göra er attraktivare som arbetsgivare.Lär dig mer om Advinans
En av världens mest kända förmånsportaler. Har bra partnerskap och en snygg design på sina skräddarsydda lösningar.Lär dig mer om Darwin
En mycket användarvänlig förmånsportal som gör det enkelt för sina användare. Innehåller många friskvårdsförmåner genom partnerskap och även andra förmånserbjudanden.Lär dig mer om Mybenefits
Vi har byggt ett HRM-system med människorna i centrum. Vi kallar det people first technology. De praktiska verktygen ger en mer effektiv arbetsvardag som sparar tid och ser till att ni har enhetliga processer i verksamheten. Vad som gör Simployer HRM-system unikt är att vi erbjuder både HR-programvara och personligt HR-stöd i en och samma lösning – så att du kan använda din tid på värdeskapande HR...Lär dig mer om Simployer
Snabbguide
Bli en attraktiv arbetsgivare
En förmånsportals huvudsakliga syfte är att se till att du och ditt företag blir en attraktiv arbetsgivare. Det finns många fördelar med att erbjuda förmåner till sina anställda. Nedan är en lista på de starkaste anledningarna till att företag idag investerar i en förmånsportal:
Förstärka employer branding = bli attraktivare som arbetsgivare
Oavsett om man är ett mindre företag eller ett stort, finns det mycket värde i att bli en attraktiv arbetsgivare. Men för att stå ut i mängden krävs det att man erbjuder något utöver det vanliga. Det är vad en förmånsportal kan göra. Ett bra exempel är att kunna erbjuda förmåner som hjälper till med livspusslet. Sådana förmåner kan vara städhjälp, barnpassning eller tidsväxling, som alla är väldigt uppskattade förmåner. De är typiska förmåner som får dina anställda att prata om dig över middagsbordet. Att få ett gott rykte som arbetsgivare är förstås ovärderligt. När du börjar kommunicera förmåner på en individnivå så att de anställda kan förstå det fulla värdet med förmånserbjudandet, kan man enklare få sina anställda att bli ”varumärkesambassadörer”.
Total kompensation istället för grundlön
Många företag kan ha svårt att konkurrera med attraktiva löner. En förmånsportal hjälper dig som arbetsgivare att kommunicera total kompensation istället för grundlön. Genom att kommunicera individanpassad total ersättning till den anställda, förmedlar man att det inte alltid är ”grönare på andra sidan”, oavsett om det skiljer sig några tusenlappar mer i lön. Med en översikt av total kompensation ser man värdet (helst med siffror) av pension, försäkringar, friskvårdsbidrag, löneväxling, företagsevent etc. Det vi på BusinessWith starkt rekommenderar är att också presentera total kompensation i rekryteringsprocessen, så att rekryten förstår fulla värdet av ert erbjudande, istället för bara grundlön.
Förmånsadministration
Att erbjuda förmåner är uppskattat men innebär en stor belastning för administrationsavdelningen. En förmånsportal kan ta bort stora delar av administrationen gällande förmåner. Det leder till besparingar i administration samt effektivare processer. En förmånsportal kan hantera alla friskvårdskvitton eller hela processen av löneväxlingar (kommunikation – nyttjande - administration).
Allt om förmåner – livspusslet, pension, friskvård och bruttoförmåner
Det finns mängder av olika förmånserbjudanden och de flesta förmånsportaler kan erbjuda flertalet av de nedanstående kategorier. För att veta vad det innebär har vi gjort en kort summering:
Work life balance (livspusslet)
Hur kan du som arbetsgivare hjälpa din personal med vardagsstressen och livspusslet? Ett förslag är att erbjuda följande:
- Städhjälp
- Barnpassning
- Tidsväxling
- Matkassar
I flera förmånsportaler kan den anställda beställa förmåner via löneavdrag eller tidsväxla direkt i förmånsportalen.
Pension
Pension är komplext för gemene man men eftersom förmånsportaler är individanpassade är de ett utmärkt verktyg för att kommunicera pension utifrån den anställdes situation. Utöver kommunikation av pension erbjuder många leverantörer digital pensionsrådgivning eller traditionell pensionsrådgivning, vilket är också en mycket uppskattad förmån.
Bruttoförmåner
I Sverige finns det få bruttoförmåner. Det är viktigt att du frågar om det är så att leverantören erbjuder de bruttolöneavdrag och kan hantera administrationen. Exempel på bruttoförmåner är IVF-behandlingar, ögonlaseroperationer och sjukvårdande kiropraktik.
Friskvård
Friskvårdsförmåner är väldigt uppskattade av medarbetarna. De flesta företag erbjuder friskvårdsbidrag idag men för att få sin personal att fullt nyttja bidraget behövs ett brett friskvårdsutbud. Det finns friskvårdsportaler som arbetar dagligen med att addera nya leverantörer så att man som arbetsgivare kan erbjuda ett helt täckande friskvårdsutbud. Dessa friskvårdsportaler hittar du under kategorin ”friskvårdssystem”.
Löneväxling - en uppskattad förmån
Det som oftast nämns i samband med en förmånsportal är om man kan utföra löneväxling. Det finns olika typer av löneväxlingar och det är era interna policys och processer som avgör. Nedan är några förslag på löneväxlingsmetoder:
Löneväxling till pension
Den vanligaste löneväxlingen är att erbjuda möjligheten att kunna löneväxla till sin pension. Det finns många fördelar med att löneväxla men det finns också gränser då det skattemässigt inte är fördelaktigt. Dock tar en förmånsportal hand om kommunikationen och kan enkelt sätta en gräns som gör att medarbetaren inte kan utföra sin löneväxling om den inte anses fördelaktig.
Bonusväxling till extra pension
För de bolag som erbjuder bonus finns det möjlighet via en förmånsportal att kunna erbjuda bonusväxling. Samarbetar man med olika försäkrings- eller pensionsbolag kan man enkelt sätta upp en effektiv process i förmånsportalen, som möjliggör ett val för den som har fått bonus om han/hon vill ta ut det i pengar eller i pension.
Tidsväxla till en extra semesterdag
Har man en tidsbank kan man erbjuda möjlighet att växla tid till extra semesterdag. Det finns dock gränser innan man blir förmånsbeskattad.
Växla ATK-bank
Mest förekommande för de företag som har anställda som arbetar på fabrik eller arbetar på uppdrag på ”vägarna”. Väldigt likt ovanstående men är mer fokuserade på att man tar det från ATK-bank som är upphandlat via kollektivavtal eller via intern policy.
Jämför leverantörer av förmånsportal
Det finns endast fem förmånsportaler som erbjuds på svenska marknaden. Det gör det inte svårt att få en snabb översikt av leverantörer. Dock skiljer de sig mycket åt i förmånserbjudanden, integrationsteknik, affärsmodell, kundanpassning och employer branding-strategi m.m.
En förmånsportal bör vara en långsiktig investering. Därför är det viktigt att jämförelsen görs noggrant och att du ställer rätt frågor i dina möten med leverantören. Exempel på frågor som du bör få svar på är:
- Kan man branda portalen enligt företagets guidelines?
- Har ni löneväxling av pension som en modul?
- Hur fungerar integrationen av portalen med vårt lönesystem?
- Kan man beställa förmåner via en app?
- Har ni kvittohantering?
- Hur återkopplar ni löneavdragsfiler?
- Hur arbetar ni med att ha ett förmånsutbud som är attraktivt för de olika generationerna och livssituationer?
- Hur fungerar kommunikationsuppsättningen i portalen?
- Vad är de tre stora anledningarna till att vi ska välja just er förmånsportal till vår organisation?
Är ni osäkra på vilka frågor ni ska prioritera och vilka mer frågor som man bör ställa? Hör gärna av er till oss på Businesswith.se.
Beskrivning av förmånsportalsfunktioner
Bonus & Aktiespar
Branding av portalen
Digital kvittohantering
Financial wellness
Löneavdrag
Löneväxling
Onboarding
Personalrabatter
Skattesimuleringar
Översikt av total kompensation