Varför ska jag investera i ett prognosverktyg?
Prognoser är ofta avgörande för den som vill driva en effektiv och framgångsrik verksamhet, nästan oavsett i vilken bransch som företaget verkar. Tack vare prognoser är det möjligt att fatta beslut om inköp, rekryteringar och satsningar, och vara redo för olika typer av händelser och scenarier.
Ett prognosverktyg ger ett antagande om hur framtiden kan komma att se ut, baserat på bland annat historiska data och mönster samt trender och konkurrens där ni verkar.
Vilket prognosverktyg som är bäst just för er verksamhet beror på vad ni har för behov. En bra start är att inventera behoven innan ni jämför verktyg för prognoser. Hur stort är ert företag? Vilken bransch verkar ni i? Vad har ni för mål med verksamheten?
Vi på BusinessWith har lång erfarenhet av att stötta företag i valet av rätt prognosverktyg. Med vår jämförelsetjänst kan du få en bild av de alternativ som erbjuds på marknaden.
Hur fungerar verktyg för budgetprognoser?
Många väljer att satsa på verktyg för budgetprognoser. Excel och Sheets är kära vänner för många företagare, och det är vanligt med hemmasnickrade eller modifierade professionella mallar för att såväl hålla koll på nuläget som förutspå framtiden. Men marknaden erbjuder många andra budgetprognosverktyg.
Många program för att hantera budgetprocesser finns i molnet och flyter sömlöst mellan olika enheter och användare. Budgetprognoserna uppdateras i realtid, vilket gör det möjligt att följa flödet på ett enkelt sätt.
Oavsett om företaget är litet eller stort, är det klokt att investera i ett verktyg för prognoser. Det hjälper dig och er att planera för framtiden. BusinessWith hjälper er att välja det bästa prognosverktyget just för er. Välkomna att filtrera och jämföra på en gång.
Snabbguide
Relaterade kategorier till Budget- och prognosverktyg
BI SystemBudget- och prognosverktygBudgetverktygIntegrationsplattformLista på 19 olika Budget- och prognosverktyg
Snabbguide
Vad kan jag kräva av ett budget- och prognosverktyg?
Ett budget- och prognosverktyg är ofta omfattande och kan erbjuda dig och ert företag en hel del. Delar av det har ni förmodligen i Excelfiler redan i dag, delar kanske ni inte ens har tänkt på att ni behöver. Här sammanfattar vi några av de komponenter som finns i ett modernt verktyg för budget och prognoser. Många av verktygen på marknaden har funnits en tid och utvecklats i takt med företagens krav och behov. Grunden har ofta varit att tydliggöra processen med budget, ekonomi och planering, varför verktygen i många fall är bra på just budgetering, prognoser och att följa upp nyckeltal, så kallade KPI:er. Dessa nyckeltal ska vara lätta att följa, då det är de som jämför ett företag mot övriga marknaden och ska hjälpa organisationen eller företaget att nå målen.
Beroende på hur stort ert företag eller er organisation är, bör ni fundera över om ni vill dela upp prognoserna i exempelvis olika grupper eller kategorier. Många system är bra på just det.
Ett budget- och prognosverktyg gör av naturliga skäl inte hela jobbet, men den hjälper er att arbeta med målstyrning, om ni vill det.
Rapporter, diagram och analyser är ett givet inslag och det är viktigt att ni tar er tid att följa upp dessa, så att ni som företag har möjlighet att lära av era misstag och nå framgång för framtiden.
Verktygen levererar ofta betydligt mer än det vi har nämnt här, som kommentarsfunktioner, benchmarking och integrationer med andra system. Det är upp till er att välja ett budget- och prognosverktyg som inkluderar så mycket som möjligt av allt ni behöver och har kapacitet att ta del av. Red gärna ut hur många som kan behöva använda systemet och vilka behov de olika rollerna har. Därefter kan ni filtrera i vår systemguide för att ta reda på vilket verktyg som passar er bäst. Hör av er till oss på BusinessWith om ni har funderingar.
Beskrivning av produktfunktioner
Arbetsprocesskontroll
Benchmarking
Dashboards
Faktura information
Flerårsplanering
Kommentar
Modelleringar
Nyckeltalsanalys
Rullande prognos