Vilket avtalshanteringssystem ska du välja?
Att ha ett ordentligt avtalshanteringssystem innebär en mängd fördelar för ditt företag och verksamhet. Det är lätt hänt att glömma bort förnyelse av avtal och ha koll på regelefterlevnad om man inte har ett system för avtalshantering som underlättar och ger dig och dina medarbetare en smart överblick. Avtalssystemet gör att ni slipper leta avtal i pärmar eller kanske i medarbetarnas egna datorer, och gör att ni istället vet att dokumenten finns samlade på ett och samma ställe – på ett säkert sätt. Digital avtalshantering sparar både tid och ger er den kontroll och överblick ni behöver.
Det bästa avtalshanteringssystemet för ert företag är det som motsvarar de förväntningar ni har. Många gånger kan det räcka med ett system som har enkla funktioner som att lagra säkert, påminna via exempelvis mejl när avtalet är på väg att löpa ut, och som hjälper er med vem som ska ha behörighet till avtalen. Vill ni anpassa avtalshanteringsystemet helt efter företaget, integrera med andra system, få ut noggrann statistik och sortera efter avtalstyper bör ni leta efter ett system med fler funktioner.
Vilka avtalshanteringssystem finns på svenska marknaden?
Det finns många fler leverantörer inom e-signering än vad det gör inom digital avtalshantering. För att kvalificeras som en leverantör inom avtalshantering så är det viktigt att man erbjuder en komplett produktportfölj inom säkerhet, behörigheter, kryptering och kommunikation. Det finns en blandad kompott av stora globala aktörer och populära lokala leverantörer listade här på businesswith.se.
Välkommen att jämföra avtalshanteringssystem här hos oss på BusinessWith för att hitta fram till systemet som passar er allra bäst.
Snabbguide
Relaterade kategorier till Avtalshanteringssystem
AvtalshanteringssystemCompliance-systemDigital signeringDokumenthanteringssystemKYC SystemLista på 23 olika Avtalshanteringssystem
Snabbguide
Varför ska jag ha ett avtalshanteringssystem?
Ett avtal som är borta och ett febrilt letande i osorterade pärmar. Ett mejl ut till personalen med frågan ”vem har det här avtalet” eller kanske fel version sparad. Det här är huvudbry som alla företag vill slippa. Lösningen? Ett avtalshanteringssystem.
Det allra viktigaste man vill åt när man letar, väljer och jämför avtalshanteringssystem är säkerheten. Att lagra avtalen i molnet ger en säker avtalshantering och är därför att föredra. När du jämför leverantörerna på marknaden, kolla gärna hur ofta som säkerhetskopiering görs och hur det ser ut med behörighetsrättigheter. En säker struktur kring avtalen måste finnas.
Det blir allt mer vanligt med digital signering av avtal, också kallad e-signering. Det innebär att du kan skicka ut signering digitalt, vilket också ökar säkerheten och sparar tid. Att göra detta direkt från avtalshanteringssystemet är oerhört smidigt.
Kort och gott – rätt avtal, rätt version och en säker hantering och lagring är varför ditt företag bör investera i ett avtalshanteringssystem. Få hjälp med att välja avtalshanteringssystem direkt i BusinessWiths jämförelsetjänst.
Beskrivning av avtalshanteringsfunktioner
Administrativa behörighetsnivåer
Automatiska påminnelser
Avtalsöverblick
Krypterad lagring av avtal
Sökfunktion
Verktyg för avtalsgranskning