Vad är ett ärendehanteringssystem?
Ett ärendehanteringssystem är en digital plattform som hjälper företag och organisationer att hantera förfrågningar och arbetsuppgifter. Ärendehanteringssystemet samlar frågorna på ett och samma ställe, säkerställer att inga frågor tappas bort och förenklar processerna. I dag finns ärendehanteringssystem med AI som optimerar processerna, vilket gör systemen ännu mer effektiva.
Med ett ärendehanteringssystem kan ni ta er ärendehantering till nya nivåer och därmed öka kundnöjdheten. ÄHS-systemet blir en central plats för alla förfrågningar och ärenden, oavsett kanal, och ni får möjlighet att ge kunderna service av rätt medarbetare vid rätt tidpunkt.
Hur hittar jag det bästa ärendehanteringssystemet?
Kul att ni är intresserade av att använda ett ärendehanteringssystem. Som med många andra system erbjuder marknaden ett flertal och ni behöver ta reda på vilket som passar just er bäst. Vi på BusinessWith föreslår alltid att ni börjar inifrån för att hitta rätt system. Vilken organisation arbetar du i, vilka medarbetare har ni och vilken bransch verkar ni i? Hur ser budgeten ut? Det finns många typer av system, med olika nivå på till exempel användarvänlighet och support, och det är viktigt att ni utgår från er själva och vad ni behöver.
Andra relevanta frågor är huruvida ni är en stor organisation eller en liten och om ni vill att ÄHS-systemet ska kunna integreras med andra system. En viktig fråga är huruvida kunderna ska kunna logga in och följa sina egna ärenden; om så behöver ni givetvis välja ett system med den funktionen. Titta gärna i spåkulan: Hur ser er framtid ut? Det är alltid klokt att tänka skalbarhet, om ni ser er själva som ett växande företag.
Det kan vara bra att veta att ärendehanteringssystem ibland kallas för ärendesystem eller ärendehanteringsprogram. Det händer även att de blandas ihop och lite slarvigt förväxlas med CRM-system, men det är inte riktigt samma sak. Ett CRM-system är bredare och används på ett annat sätt. De har ett mycket tydligare kundfokus än ärendehanteringssystemet, som fokuserar på just ärenden och uppgifter.
Hjälp att hitta rätt?
Gör som 15000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.
Systemguiden
Snabbguide
Relaterade kategorier till Ärendehanteringssystem
ÄrendehanteringssystemHelpdesk systemKundservicesystemLista på 22 olika Ärendehanteringssystem
Addsystems erbjuder en webbplattform för ledningssystem som det ska kännas roligt, tryggt och effektivt för användaren att arbeta i. På så vis blir det enklare att få med hela organisationen i ett system med ISO som verkligen gör skillnad. Det går även utmärkt att lägga till standardlösningar men även göra kundanpassningar utifrån förändrade behov och önskemål.Lär dig mer om Add Ledningssystem
Halo är en banbrytande Service Desk som erbjuder allt ni behöver för att hantera era servicebehov – oavsett organisationens storlek. Med Halo förvandlas era befintliga manuella processer till automatiserade arbetsflöden, förstärkta av branschledande AI-funktioner. Plattformen ger er möjlighet att leverera service i världsklass, både till era kunder och medarbetare.Lär dig mer om Halo
Centuri säkerställer informationssökning, effektiviserar informationsprocesser och minimera onödigt arbete. Vi säkerställer att plattformen klarar de omvärldskrav som ställs, vid exempelvis granskning av certifieringar och ackrediteringar. Centuri går lika enkelt och snabbt att installera som att anpassa, förändra och konfigurera. Med Centuri hanterar ni all viktig information på ett ställe.Lär dig mer om Centuri
Ett modernt webbaserat ärendehanteringssystem för hantering av serviceärenden, felanmälan, arbetsorder, produktsupport och kundtjänst. Ärenden hanteras snabbt och enkelt via dator eller mobiltelefon.Lär dig mer om Summera Support
Sälj, marknad eller support? Med Lime CRM samlar du allt på ett ställe och får full koll på kundresan. Anpassa systemet efter dina behov och arbeta smartare varje dag. Ett kraftfullt CRM att växa med – utvecklat i över 30 år tillsammans med våra kunder. - Bygg starka kundrelationer. Vi visar hur.Lär dig mer om Lime CRM
Automatisera och digitalisera din verksamhet! Sälj, service, ärendehantering, marknad eller support? Med Sweet hanterar du alla företagets delar från samma plattform för att förenkla det dagliga arbetet. Sweet, eller hur? Säkerhet är av yttersta vikt för Sweet Systems och våra kunder. Vi är stolta över att vara ISO 27001-certifierade. Våra branschspecialiserade lösningar ger obegränsade möjlighete...Lär dig mer om Sweet Systems
Transformera er kundtjänst och skapa framtidens kundupplevelse med vårt innovativa verktyg som knyter samman alla era mediekanaler. För företag som strävar efter att ligga steget före erbjuder vi en lösning som inte bara organiserar, utan revolutionerar ert sätt att möta och överträffa kundernas förväntningar. Vårt eleganta och kraftfulla ärendehanteringssystem frigör potentialen hos dina medarbet...Lär dig mer om ServIT Center
Att hålla kunderna nöjda och hålla sina löften är nyckeln till att få verksamheten att växa. Med SuperOffice Service kan du ge dina supportteam en panoramavy över dina kunder, minska svarstiderna och effektivisera arbetsflödena. Det hjälper dina team att ägna mer tid åt det som är viktigast; att leverera service som överträffar förväntningarna. SuperOffice är din Nordiska CRM leverantör och tillvä...Lär dig mer om SuperOffice Service
Är det här det ultimata systemet för ärendehantering? Ja, om du vill ha ett systemstöd där du får 100 % kontroll över dina ärenden och tillgångar. Med över 10 miljoner aktiva SaaS-användare världen över, har TOPdesk bevisat att de är det bästa ärendesystemet på marknaden. Du får en proffsig installation och en leverans som vi kommit överens om. Och dessutom vår svensktalande support och förvaltnin...Lär dig mer om TOPdesk
Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system.Lär dig mer om Salesforce
Skapa kreativa lösningar som samtidigt effektiviserar organisationen med hjälp av Flowfactorys low-code plattform. Detta molnbaserade verktyg är designat med modern teknologi för låg kodning, vilket gör det enkelt att reagera på plötsliga förändringar som bidrar till att systemet måste förändras. Systemets gränser för komplexitet vidgas även av möjligheten till att använda manuell kodning och därm...Lär dig mer om Flowfactory
Med SugarCRM får marknadsförings-, sälj- och kundtjänstteam äntligen en tydlig bild av varje enskild kund vilket hjälper affärsverksamheter att nå nya nivåer inom resultat och prognostisering. Sugar är CRM-plattformen som gör svåra saker enklare. Tusentals företag i fler än 120 länder använder Sugar för att åstadkomma en högupplöst kundupplevelse genom att låta plattformen göra jobbet. Sugar har s...Lär dig mer om SugarCRM
ServiceDesk Plus är en helpdesklösning med stöd för ITSM-processer att växa i för alla typer av organisationer som vill leverera service i världsklass. Både som molntjänst och lokal installation. Svensk support och stöd från Inuit innebär att du får ut det bästa av systemet.Lär dig mer om ServiceDesk Plus