Hur ska jag tänka kring omnichannel?

Omnichannel är i grunden en strategi, eller ett tänk, som syftar till att skapa en enhetlig kundupplevelse över flera plattformar. Även om det egentligen inte är en egen systemplattform, finns det plattformar eller mjukvaror som marknadsförs som "omnichannel-lösningar". Vi på BusinessWith förklarar dels vad omnichannel som strategi är, dels vilka lösningar som erbjuds på marknaden.

En omnichannelstrategi utgår ifrån att skapa en sömlös upplevelse över flera kanaler, som fysiska butiker, sajter, appar och sociala medier. Det är viktigt för att skapa en positiv kundupplevelse.

Omnichannel som system, så kallad omnichannel-lösning, är designade för att stötta er som företag att uppfylla er omnichannelstrategi. Sådana system ger verktyg som bidrar till möjligheten att nå det strategiska målet om en sömlös upplevelse.

Det finns flera företag och plattformar som erbjuder lösningar för att ni som företag ska kunna uppnå omnichanneltänket. Några exempel är Link Mobility, Agillic och DSTNY. Vi på BusinessWith har skapat en jämförelseguide där ni kan hitta den omnichannel som passar er bäst. Lycka till med jämförelsen!

Varför bör vi skapa en sömlös upplevelse med omnichannel?

På en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att visa den allra bästa sidan gentemot kunderna. Som konsumenter förväntar vi oss nämligen en enhetlig upplevelse, med samma service oavsett kanal. Vi engagerar oss med varumärken genom hela kundresan, via fysiska butiker och sajter, i mobiltelefonen med appar och i de sociala mediernas olika kanaler. Det är ett faktum att varumärken som erbjuder en enhetlig upplevelse ofta belönas med lojala kunder som konsumerar mer.

Just kundnöjdheten är det främsta skälet till att satsa på omnichannel. När upplevelsen blir konsekvent är det enklare för kunderna att genomföra köp och ta emot support.

Omnichannel är en konkurrensfördel för många företag. Har ni inte en sådan strategi redan i dag, bör ni överväga att satsa på det. För att förenkla implementeringen är det sedan klokt att använda någon av leverantörerna som förenklar genomförandet, snarare än att försöka göra det på egen hand.

Varför ska vi ta hjälp av företag med omnichannel?

Snabbguide

Lista på 12 olika Omnichannel

Snabbguide

Varför ska vi ta hjälp av företag med omnichannel?

Att satsa på omnichannel är utmanande för många företag. Plattformar och system som erbjuder stöd för genomförandet, har mycket erfarenhet. De har provat sig fram till verktyg och strategier. Att ta emot den hjälpen gör ert arbete så mycket mer effektivt. I stället för att ni ska göra misstagen, kan ni gå in i det hela med andras beprövade kunskap i ryggen.

Exempelvis har experter på omnichannel-marknadsföring kunskap om kundbeteenden över olika kanaler, som gör det enklare att skapa en likartad upplevelse för kunden oavsett vilken kanal eller plattform hon befinner sig i eller på. De erbjuder dessutom ofta de analysverktyg som är så viktiga för att gå vidare och lyckas ännu bättre.

Ibland är det tekniskt utmanande att implementera en strategi om sömlös kommunikation. Tack vare plattformar och verktyg som hanterar publicering i flera kanaler samtidigt, och som i vissa fall erbjuder mallar och riktlinjer för att säkerställa att ni följer er grafiska profil, går det betydligt enklare.

Börja med strategin och satsa sedan på ett system för omnichannel. Med strategin i ryggen kan ni sedan kommunicera på ett enhetligt sätt i en användarvänlig plattformen. Varsågod att använda vår jämförelsetjänst för omnichannel. Tveka inte att höra av dig till oss på BusinessWith vid frågor.

Beskrivning av produktfunktioner

Analys och Rapportering

Effektiva analysverktyg för att förstå kundbeteenden och mäta effektiviteten av olika marknadsföringskampanjer över flera kanaler.

Automatisering och Workflow Management

Automatiseringsfunktioner som underlättar skapandet och hanteringen av komplexa arbetsflöden.

Enhetlig Kundkommunikation över Kanaler

Skapa kundkommunikation som tillför värde och möter kundens behov med hjälp av omnichannel-plattformen. Ställ in flöden för olika ändamål (t.ex. kundservice eller försäljning) och ta över kunddialoger manuellt vid behov.

Integration av Flera Kommunikationskanaler

Omnichannel-plattformen integrerar olika kommunikationskanaler som WhatsApp, Chatbot, RCS (Rich Communication Services), SMS och e-post.

Kunddatahantering och Segmentering

Omfattande funktioner för hantering och segmentering av kunddata. Detta inkluderar möjligheten att samla in, lagra och analysera kunddata från olika källor och kanaler.

Personalisering

Leverera personliga erbjudanden och rekommendationer genom att använda AI eller annan teknologi inom plattformen för att förbättra kundresan med optimerad meddelandehantering baserad på specifika kundbehov och profildata.

Rikt Innehåll

Funktioner för att engagera kunder genom personliga och innehållsrika dialoger. Förbättra kvaliteten på leadgenereringskanaler och driva potentiella kunder genom kundresan. Skapa en stark varumärkeskoppling med anpassade konversationer.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site