7-10
frågor
3 - 5
minuter
3
rekommendationer
Vad tycker andra om systemguiden?
"Riktigt bra och givande tjänst, stort tack för bra matchande leverantörer som slutade i ett toppenköp!"

Michael Kärrberg
Internationell säljchef
"Systemguiden borde vi testat för över tre månader sedan, det hade besparat oss väldigt mycket tid. En bra och kvalitativ guide."

Eva Malmberg
Koncern HR-direktör
"Systemguiden underlättade avsevärt för oss när vi sökte ett nytt CRM. Mycket bra möten med leverantörer som direkt förstod vad vi var ute efter."

Andreas Rudholm
Entreprenör
Guiden för Kundservicesystem
Vilket kundservicesystem behöver ditt företag?
Ett bra kundservicesystem eller kundsupport hjälper ert företag att erbjuda snabb hjälp och tydliga svar som kan vara skillnaden mellan att förlora en kund och att bygga en långvarig relation som leder till återkommande köp – och ett bra rykte. Att som företag erbjuda produkter som håller världsklass spelar ofta ingen roll om ert kundtjänstsystem inte fungerar optimalt. Om era kunder känner att deras frågor eller ärendehantering inte följs upp eller tas om hand, kan ni lätt tappa dem. Varje företag eller organisation behöver säkra att de har en effektiv kundtjänst, men tyvärr finns det många som brister. För att inte hamna i det träsket behöver du ett verktyg för kundservice. Har ni många olika verksamheter bör ni leta efter ett system som är mycket flexibelt och ni bör även se till att alla ärenden, oavsett om de inkommer via telefon, chatt eller e-post – hamnar i samma kundservicesystem och kundsupport. De ska också kunna kopplas till era olika kunder. Idag finns system som kan automatisera, kategorisera och koppla ärenden samt ge en smart översikt så att de som handlägger kan se vad som behöver lösas. Kanske vill ni ha ett inbyggt formulär på hemsida där man beskriver vad man vill ha hjälp med?
Möjligheterna hos kundtjänstsystemen och ett helpdesk system är många, men vad man ska komma ihåg är grundsyftet – att bra kundservice går ut på att göra att ni framstår som mer attraktiva än konkurrenterna, och att ni har ett trevligt och snabbt bemötande. Era kunder ska veta att ni jobbar med deras ärenden skyndsamt. Ett bra helpdesk-system eller supportsystem gör även att era medarbetare trivs och arbetar bättre. Vi på BusinessWith har kartlagt de bästa systemen för kundsupport – välkommen att använda vår jämförelsetjänst redan nu.
Vad ska jag tänka på när jag väljer plattform för kundservice?
BusinessWith listar en mängd olika kundservicesystem och kundsupport som finns i Sverige, för att ditt val ska bli enklare. Hos oss kan du göra en jämförelse av de olika verktygen, för att hitta fram till det som ni tror skulle vara mest optimalt för just er kundservice. Involvera gärna dem som ska jobba operativt med själva kundservicen – vad saknar de idag? Vilka funktioner saknar de? Hur skulle deras jobb se ut om de fick ett verktyg för kundservice eller kundsupport? Jämför gärna alternativen som vi har listat. Tveka heller inte att höra av dig till oss direkt – om du behöver vidare hjälp och vägledning.
Varför är kundservice viktigt?
Service och kundsupport är otroligt viktiga faktorer för att behålla kunder. När servicen inte fungerar får det konsekvenser för hela företaget. Att ha en effektiv kundtjänst är därför A och O, och idag finns en mängd olika verktyg för kundservice, som hjälper er att hantera alla ärenden. Innan du skaffar och implementerar ett kundservicesystem kan det vara en god idé att fråga era kunder vad de tycker om er service. Då får ni ett hum om vad ni bör lägga kraft på. Detta kan givetvis följas upp senare genom anonyma mätningar. Ett tips är att det blir en del av er strategi – att mäta kundnöjdheten med jämna mellanrum, med syfte att alltid försöka förbättra servicen och kundsupporten.
Dagens konsumenter har bråttom och kräver snabba, enkla svar och kort handläggningstid. Verktygen för kundservice har funktioner som kan spara mycket data och köphistorik, så att ni kan skräddarsy er webbplats och skapa personlig service. En del i er digitala kundservice kan vara att kommunicera med era kunder genom sociala medier, där kunderna har möjlighet att interagera och ställa frågor direkt.
Fundera gärna över vad ni behöver för att skapa så bra och personlig kundservice och kundsupport som möjligt. BusinessWith hjälper er gärna för att ni ska hitta det kundtjänstsystem som passar er bäst.