Vilket affärssystem för småföretag behöver du?

Vi lever i en föränderlig värld och som småföretagare är det utmanande att hänga med. Du förväntas vara proffs på såväl sociala medier och kundrelationer som HR och lagar. Samtidigt ska du ha koll på interna processer, som ditt lager, inköp och ekonomi. För dig som småföretagare är ett affärssystem, eller Enterprise Resource Planning System (ERP), ovärderligt.

Affärsystem för småföretag samlar ett stort antal processer. De är flexibla och skalbara, vilket gör att du kan välja att bara använda delar av systemet. Tjänsterna är ofta prenumerationsbaserade och flexibla i sin prissättning.

Du har möjlighet att växa med systemet, när din verksamhet tar fart på allvar, och under resan få stöd i dina beslut. De moderna systemen använder ofta AI, artificiell intelligens, för att ge dig databaserade grunder.

Vad ska jag tänka på när jag väljer affärssystem för småföretag?

Som alltid bör du upprätta en kravspecifikation. Många affärssystem är molnbaserade, vilket gör att du kan använda systemets funktioner var du än befinner dig. Det är ofta ett krav för dagens moderna småföretagare. Men det finns fler saker att tänka på: Behöver du avancerad analys i realtid? Har du ett CRM-system eller vill du att kundhanteringen ska ingå? Behöver du integrera affärssystemet med andra onlinetjänster?

För dig som småföretagare är det viktigt att hitta kostnadseffektiva lösningar. Molnbaserade affärsystem har ofta ingen startkostnad, och du kan enkelt prova systemet gratis. Du kan be om demos och seminarier av leverantören, som kan hjälpa dig igång med systemet på kort tid. Du vill ju lägga tid på din verksamhet – inte på att implementera ett system.

Lyssna in recensioner från andra innan du fattar ditt beslut, och ha i åtanke hur pass mycket support du erbjuds från leverantören. Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelseguide för affärssystem för småföretag.

Snabbguide

Lista på 13 olika Affärssystem småföretag

Snabbguide

Beskrivning av affärssystemsfunktioner

Ekonomi

En av de vanligaste förekommande moduler i ett affärsystem. Ekonomidata och ekonomisk nformation är en naturlig del i ett ERP för att kunna hantera redovisning, bokföring, affärsdata etc.

Lager och Logistik

I branschanpassade affärsystem så är mycket fokus på att kunna hantera försörjningskedjan. Vilket menas inköp, tillverkning, lagerhantering, m.m.

CRM

En funktion som har mer kommit på senare tid. Inte en själklarhet i många ERP då systemmarknaden erbjuder många alternativ till CRM-system

Projekthantering

En vanlig förekommande modul som är uppskattad av många företag. Häjlper till med tidsplanering, resurshantering etc.

HRM

Precis som CRM så är inte HRM-moduenl ett måste för många företag då personaldatan finns i ett separat HR-system. Dock så är det väldigt bekvämt att ha HR i ett ERP-system.

Orderhantering

Hanterar viktig data gällande kundorder. En uppskattad funktionalitet i ett ERP-system

Redovisning

En mycket vanlig förekommande funktionalitet i ett ERP-system.

Inköp

En modul som erbjuds av många affärssystem, speciellt de som är intriktade mot tillverkande företag

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to en_GB siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site