Vilket lojalitetsprogram ska jag välja?
Att bygga långsiktiga relationer med kunderna är avgörande när konkurrensen hårdnar i nästan alla branscher. Företag som driver framgångsrika lojalitetsprogram har större möjlighet att höja lojaliteten och öka kundengagemanget. Det har visat sig att det ofta är lättare att behålla kunder än att attrahera nya och därför är lojalitetsprogrammen en given framgångsfaktor.
Vilken form av lojalitetsprogram som är bäst varierar beroende på bland annat bransch, vad kunderna förväntar sig, vilken målgrupp företaget har och vad konkurrenterna erbjuder. Lojalitetsprogram kan se olika ut. Ofta handlar det om medlemskap där kunderna får poäng för genomförda köp. Ju fler poäng, desto fler fina erbjudanden eller rabattcheckar. Lojalitetsprogrammen kan även innebära exklusiv tillgång till erbjudanden, före alla andra, och service i stil med personlig service. Att kunna guida och vägleda kunderna ger en stark konkurrensfördel.
Att satsa på ett lojalitetsprogram innebär en investering. Beroende på vilken typ av program som ni som företag väljer att satsa på, behöver ni först av allt slå fast vilken budget ni har. Därefter rekommenderar vi att ni gör en analys av marknaden och utvärderar vilka av era konkurrenter som erbjuder framgångsrika lojalitetsprogram i dag. Hur kan ni göra det ännu bättre? Det är en viktig fråga att ställa sig i ett inledande skede.
Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst – där ni kan jämföra lojalitetsprogram. Varsågod att se över marknaden redan idag.
Hur bidrar lojalitetsprogrammen till tillväxt?
Lojalitetsprogram ökar chansen att skapa hållbara och långvariga band mellan er som företag och era kunder. Det bidrar till att er position på marknaden stärks, vilket bidrar till företagets framgång på lång sikt.
Flera faktorer påverkar hur lyckade lojalitetsprogrammen är. En viktig del är självklart att attrahera kunderna att stanna kvar och genomföra nya köp. Lojalitetsprogrammen bidrar dessutom ofta till ökad försäljning tack vare rabatterbjudanden eller exklusiva utskick till trogna kunder.
En faktor som inte ska underskattas är lojalitetsprogrammens möjlighet att ge kunderna en känsla av att vara utvalda och därmed generera en positiv bild av företaget. Dessa lojala kunder fungerar som fina ambassadörer för företaget.
Det företag som lyckas skapa ett lojalitetsprogram som sticker ut på marknaden, och som erbjuder kunderna något extra, har god chans att lyckas. Det, tillsammans med andra lyckosamma satsningar, bidrar ofta till ökad tillväxt även på en hårt konkurrensutsatt marknad. Välkommen att jämföra de bästa lojalitetsprogrammen hos BusinessWith.
Snabbguide
Snabbguide
Analys – viktigt i valet av lojalitetsprogram
En faktor som blir allt viktigare när det gäller valet av lojalitetsprogram är analys och mätbarhet. Tack vare dagens teknik, som utvecklas snabbt, kan ni i dag följa era kunder genom köpprocessen och göra löpande kundundersökningar. Via lojalitetsprogrammens data lär ni er mer om hur kunderna agerar och vad de väljer att prioritera, vilket gör lojalitetsprogrammet till ett viktigt strategiskt verktyg.
Och tack vare den informationen kan ni forma ännu mer lyckosamma marknadsföringsinsatser, anpassade för de olika kundsegmenten, och ta fram eller erbjuda kunderna produkter som passar behoven ännu bättre. Det i sin tur ger er chansen att agera mer hållbart, vilket är en nödvändighet för moderna företag.
Innan ni väljer vilken typ av lojalitetsprogram ni vill erbjuda era kunder kan ni ha stor fördel av att genomföra utvärderingar på mindre testgrupper. Involvera gärna kunder i utformningen och utgå alltid från era kunders behov och önskemål, det är de som är nyckeln till framgång.
Tack vare den jämförelsetjänst för lojalitetsprogram som vi på BusinessWith erbjuder, kan ni se över alternativen på marknaden redan i dag. Stort lycka till!