Jämför Sveriges bästa CRM-system

Vad är ett CRM-system?

CRM-system är en teknisk lösning som strukturerar och bidrar till förbättrade kundrelationer. Det bidrar ofta till ökad försäljning och effektiviserar processerna, vilket kan generera ett bättre resultat.

Kortfattat samlar CRM-systemet in och lagrar kunddata, samt analyserar beteenden och försäljningstrender. Med hjälp av dataanalys skapar systemet segmenterade listor för marknadsföring via exempelvis e-post eller sociala medier. CRM-systemen är olika och erbjuder olika funktioner i varierande grad.

CRM står för Customer Relationship Management. Den information som lagras är bland annat kontaktuppgifter, köphistorik och information om all interaktion som kunderna har haft med företaget.

Hur hittar jag bästa CRM-systemet?

När ni ska investera i ett CRM-system bör du alltid börja med att se över behoven och förutsättningarna hos just ert företag. Ta reda på vilken budget ni har och vilken personal som ska använda systemet. Hur många ur personalen behöver komma åt CRM-systemets olika funktioner? Tänk även på hur användarvänligt ert CRM-system behöver vara och i vilken utsträckning ni behöver support när ni använder det. Se till att hitta en lösning som motsvarar just era krav.

Det är ofta klokt att tänka långsiktigt. Ett CRM-system är en investering och systemet kan leva med ert företag länge. Se därför gärna över eventuella planer på expansion och var noga med att välja ett system som kan växa tillsammans med er.

Jämför CRM-system

Hjälp att hitta rätt?

Gör som 13000+ svenska företag, låt våra algoritmer vägleda dig till rätt systemval.

Systemguiden

Lista på 23 olika CRM

SuperOffice är din Nordiska CRM leverantör och tillväxtplattform. Med alla standardapplikationer anslutna till samma kundbas kombinerar SuperOffice CRM alla dina kundorienterade processer – försäljning, marknadsföring och kundservice i en gemensam teknikstack.​ Lär dig mer om SuperOffice CRM

Leverera en kundupplevelse utöver det vanliga med ett CRM-system i världsklass. Lime CRM är webbaserat, portabelt och användarvänligt. Vårt system är anpassningsbart efter era processer och behov, oavsett vilken bransch ni arbetar inom. Lime CRM är designat för företag som söker ett system man kan växa med, från en leverantör med över 30 års erfarenhet inom branschen!Lär dig mer om Lime CRM

Automatisera och digitalisera din verksamhet! Sälj, service, ärendehantering, marknad eller support? Med Sweet hanterar du alla företagets delar från samma plattform för att förenkla det dagliga arbetet. Sweet, eller hur? Säkerhet är av yttersta vikt för Sweet Systems och våra kunder. Vi är stolta över att vara ISO 27001-certifierade. Våra branschspecialiserade lösningar ger obegränsade möjlighete...Lär dig mer om Sweet Systems

Lime Go är ett plug 'n play CRM för växande B2B-företag eller säljteam. Perfekt för dig som vill hantera hela säljprocessen mer effektivt. Med ett CRM fyllt med företags- och beslutsfattardata från Dun & Bradstreet, får du både ett säljverktyg och ett CRM i ett system. Förbättra samarbetet med en gemensam plattform och håll koll på dina leads, affärer och merförsäljning. Börja fatta datadrivna bes...Lär dig mer om Lime GO

Öka försäljningen, få bättre överblick och sänk din månadskostnad. Sellfinity är det smarta CRM:et som ger dig mer för mindre. Sellfinity är CRM-systemet som vill befria världen från dåliga lösningar med dyra integrationer och skenande månadskostnader. Med Sellfinity får du leads- och kundhantering, e-postmarknadsföring, supporthantering, gamification, e-signering, integrationer mot affärssystem ...Lär dig mer om Sellfinity

webCRM är ett lättanvänt och flexibelt CRM-system för små till medelstora företag. Enkelt att komma igång och lättanvänt. Personlig support. Rapporter och analyser skapas med bara ett klick. Våra konsulter arbetar nära er som kund för att se till att systemet anpassas efter just era behov. Gratis provperiod.Lär dig mer om webCRM

Membrain är CRM:et och säljstödet dina säljare har längtat efter, hela vägen från prospektering till customer success. Fokus hos Membrain ligger på att stödja, uppmuntra och återskapa framgångsrika beteenden snarare än att logga data i efterhand. Membrain bygger på ett processtänk där processerna är 100% modifierbara. Kom igång gratis!Lär dig mer om Membrain

Salesforce är en världsledande CRM-plattform som älskas världen över. Här hanterar ni alla typer av kundnära processer, samtidigt som ni får ett användarvänligt och skalbart system.Lär dig mer om Salesforce

CRM-systemet för er som vill komma igång snabbt och sedan anpassa efter er tillväxttakt. I Hubspot ingår allt såsom marketing automation, leadsgenerering och säljautomation till en fast månadskostnad. Dessutom får du gratis tillgång till Hubspotsupport, och integration till outlook och gmail. Passar alla branscher och kan kopplas samman med era övriga systemstöd såsom ERP, Digital avtalssignering,...Lär dig mer om HubSpot

Microsoft är världsledande inom CRM-system som hanterar kundintegration som säljstöd, ärendehantering, marknadsföring och interaktion med externa partner som kunder eller samarbeten.Lär dig mer om Microsoft Dynamics 365

Med SugarCRM får marknadsförings-, sälj- och kundtjänstteam äntligen en tydlig bild av varje enskild kund vilket hjälper affärsverksamheter att nå nya nivåer inom resultat och prognostisering. Sugar är CRM-plattformen som gör svåra saker enklare. Tusentals företag i fler än 120 länder använder Sugar för att åstadkomma en högupplöst kundupplevelse genom att låta plattformen göra jobbet. Sugar har s...Lär dig mer om SugarCRM

Användarvänligt och modernt webbaserat CRM system som innehåller många av de funktioner som behövs för att ha en mycket bra salesforce automation uppsättning.Lär dig mer om Pipedrive

Marketing Automation- och CRM-system där konsulthjälp och ett eget MarTech-team ingår! Främst för B2B. Sharpspring är CRM-verktyget som kundanpassas för att stärka er Inbound Marketing och ökar er försäljning.Lär dig mer om Sharpspring

CRM lösning för mindre företag. Har bra basfunktioner och dessutom möjlighet för att ringa direkt från systemet.Lär dig mer om Freshsales CRM

En av de största webbaserade CRM verktygen globalt. Erbjuder många moderna funktioner som är lätt att använda och är i framkant inom AI tekniken som integreras med CRM.Lär dig mer om Zoho CRM

Mobilvänligt CRM verktyg med fokus på API och advancerad trackingfunktioner. Passar både små som stora bolag.Lär dig mer om Amocrm Advanced

Ett kundanpassningsbart och användarvänligt CRM lösning som har sales gamification funktioner för att öka försäljningen.Lär dig mer om Cirrus

Upsales är Sveriges snabbast växande CRM som hjälper B2B företag. Upsales CRM hjälper B2B företag att hitta nya leads, vinna fler affärer och skapa merförsäljning hos befintliga kunder. Upsales är det självklara valet för snabbväxande säljorganisationer som vill ha ett komplett CRM med möjlighet att bygga på med funktioner såsom Marketing Automation och avancerade säljrapporter. Underlätta er pros...Lär dig mer om Upsales

Ett enkelt och användarvänligt CRM system som du kan växa med. Erbjuder dig möjlighet att anpassa efter dina behovLär dig mer om Backbone CRM

Ett molnbaserat CRM verktyg med mycket bra support och användarvänlighet. Erbjuder modulpaket som är anpassade för små och medelstora företag.Lär dig mer om Capsule CRM

En molnbaserad CRM-lösning som erbjuder licensavgift med det mesta inkluderat.Lär dig mer om infoFlo CRM

Ett CRM system från USA som erbjuder CRM, Marketing automation och e-commerce funktioner i ett sammansvetsat system!Lär dig mer om infusionsoft CRM

S2 Kundservicetjänst är en heltäckande kundserviceplattform för bolaget som vill förenkla sin ärendehantering mot kunder. Med funktioner som multikanal-kommunikation och automatiserad ärendehantering.Lär dig mer om S2 communications

Snabbguide

Jämför CRM-system

Det finns många CRM-system på marknaden och det gäller att du hittar det som passar just er bäst. Systemen kan vara mer eller mindre omfattande. Alla CRM-system har samma grundläggande funktioner med lagring av kunddata, men kan skilja sig mycket åt när det gäller mer avancerade funktioner.

Många system har en marknadsföringsfunktion där systemet exempelvis kan generera segmenterade listor för riktade budskap till olika kundgrupper. I vissa fall kan systemet även erbjuda e-postutskick, som kampanjer, uppföljande e-post efter köp eller en födelsedagshälsning. Med tiden har kraven ökat på CRM-system att även inkludera sociala medier, varför vissa leverantörer erbjuder såväl traditionell kundkommunikation som interaktioner i sociala kanaler.

Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du får en bild av många av de system som erbjuds på marknaden. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.

Vill du jämföra olika system redan nu? Välkommen att besöka BusinessWith systemguiden.

Varför ska jag välja ett CRM-system? Vilka fördelar har CRM-system?

Det snabba svaret är att ett CRM-system sparar tid och förbättrar kontakten med kunderna. Företag som satsar på CRM-system upplever dessutom ofta att många processer blir betydligt enklare. I stället för att använda olika system för olika uppgifter, eller lagra uppgifter i exempelvis kalkylblad eller i andra dokument, samlas allt på samma ställe med ett CRM-system.

Ett CRM-system ger ökad kunskap om kunderna. Det effektiviserar ofta försäljningen tack vare möjligheten till riktade marknadsföringskampanjer, och förbättrar kundservicen. Med ett CRM-system ökar produktiviteten och marknadsföringsbeslut fattas baserade på data i stället för känsla. En smart investering!

Pris: Vad kostar CRM-system?

Som med så många andra system är kostnaden för CRM-system varierande. Flera faktorer spelar in, som hur stort och omfattande systemet ifråga är, samt hur många som ska använda det. Är ni ett litet företag eller ett stort? Planerar ni att utvidga verksamheten? Vissa system erbjuder pris per användare, andra har ett fast pris för hela systemet. Olika moduler kan kosta olika mycket. Ofta kan du som företagare inleda med en gratisversion och uppgradera till betalvarianter med fler funktioner och fler licenser.

Ett CRM-system är en investering. Det är viktigt att se över dagens behov och utvärdera vad ni som företag kan behöva av ett system i framtiden. Hur mycket ökar kostnaden när ni behöver fler moduler? Ta med det i beräkningen.

Tack vare CRM-systemens möjlighet att integrera med andra system, kan ni som företag ofta behålla samma system i många år. Välj ett system som kan växa tillsammans med er och uppgradera när behoven finns.

Hur köper jag CRM-system?

Du behöver ta reda på vilken typ av CRM-system ni vill ha i företaget. I grunden är det ett program eller en mer omfattande mjukvarulösning. Den kan vara antingen molnbaserad eller installerad på företagets datorer eller servrar.

När ni har landat i budget, företagets behov och hur pass avancerat ni vill att ert CRM ska vara, är det dags att på allvar utforska marknaden.

CRM i molnet

Molnbaserade CRM system är något som är mycket eftertraktat och kommer troligtvis fortsätta vara det. Det kan vara en av de första parametrarna som du ser över när du ska jämföra CRM men ett molnbaserad CRM system är inte per automatik ett bättre system. Det är kravställningen och behovet som ska styra.

Inkluderat eller inte inkluderat i priset

Vara noga med att se vad som ingår och inte ingår i licensavgiften. Det är inte alltid tydligt vad som ingår eftersom vissa funktioner kan ha olika nivåer. Du kan enkelt hitta det när du jämför CRM system här på BusinessWith.

Beskrivning av CRM funktioner

API integration

Möjligör så att man kan dela data mellan CRM systemet och andra system. Exempelvis kan man länka CRM systemet med andra webbaserade applikationer såsom din webbsida och hämta data därifrån och vice versa.

Dashboard - Säljöversikt

Få access till en dynamisk översikt av olika nyckelparametrar och säljtal. Dessutom kan man få en interaktiv dashboard så att du lättare kan skapa dina rapporter för marknadstrender och olika mönster.

Digital signering

Möjliggör så att man kan få kunden att signera avtal och dokument via CRM-systemet och även lagra allt på ett samlat ställe kopplat till rätt företag.

E-post kampanjer

Med denna inbyggda funktion eller modultillägg, får du information om kunder/prospekt har mottagit eller öppnat ditt mail. Många av CRM verktygen är integrerade med de populära epost leverantörena såsom Mailchimp, Outlook, och Gmail.

Integrerade säljprocesser

Systemet ska reflektera våra säljprocesser för att minimera risken att viktiga aktiviteter missas

Kalenderintegration & påminnelse

En integration med användarnas kalender gör så att olika händelser/todos kan lättare följas upp och dessutom skapa en automatiskt påminnelse för dina ärenden. Underlättar så att du kan skapa en bättre service och planering för dina kundrelationer.

Kontakt/ prospect hantering

Kunddata är lagrat i CRM systemet så du kan se kontaktinformation, demografi, vilka interaktion som har gjorts eller planeras, spåra händelser m.m.

Leadgeneration via webben

Underlättar hanteringen av din leads. CRM system med bra lead management funktioner kan erbjuda dig möjligheten att kunna följa din leads under hela processen, från prospektering till kund. Lead management funktioner hjälper dig med info om när och hur du skall fånga samt kontakta dina prospekt.

Offertkonfigurator/CPQ

Möjliggör så att du kan skapa en offert utifrån olika parametrar och därmed låta kunderna konfigurera sin offert utifrån sina specifikationer. Hjälpsamt för prissättningen för båda parter.

Pipe Management

Möjlighet att gradera sina prospekt utifrån olika mätvärden samt skapa en pipeflow utifrån säljnycklar eller likartade parametrar.

Ringa direkt från CRM

CRM system med inbyggt ringsystem som gör att du kan agera omgående och enkelt på dina leads, prospekt och kunder.

Skapa dokument & avtal

Möjliggör så att man kan skapa dokument eller avtal direkt i systemet. Förenklar därmed hanteringen av avtalen och gör det accessbart för alla som jobbar med verktyget.

Skicka nyhetsbrev från CRM

Finns olika nivåer av denna funktion. Huvudsyftet är dock att möjliggöra så att man kan skapa en kampanj och följa resultatet. Genom olika mätvärden och datainsikter kan man utvärdera hur vidare lyckosam kampanjen har varit för din försäljning.

Sociala Media integration

Få insikter i hur personer interagerar med dina sociala media konton. Få access till kommentarer, likes och andra likartade sociala media interaktioner. Med denna info kan du lättare skapa bättre marknadsföringskampanjer och digitala strategier.

Säljprognoser & data

Ser till att du enkelt kan dra ut rapporter med real-time data. En bra rapportgenerator tillåter så man kan lägga till och ändra parametrar och utan problem dra ut rapporter därefter.

BusinessWith Sweden AB

info@businesswith.com

Wallingatan 29
111 24 Stockholm

Östra Hamngatan 16
411 09 Göteborg

Go to sv_SE siteGo to da_DK siteGo to nb_NO siteGo to fi_FI siteGo to de_DE site