Jämför CRM-system
Det finns många CRM-system på marknaden och det gäller att du hittar det som passar just er bäst. Systemen kan vara mer eller mindre omfattande. Alla CRM-system har samma grundläggande funktioner med lagring av kunddata, men kan skilja sig mycket åt när det gäller mer avancerade funktioner.
Många system har en marknadsföringsfunktion där systemet exempelvis kan generera segmenterade listor för riktade budskap till olika kundgrupper. I vissa fall kan systemet även erbjuda e-postutskick, som kampanjer, uppföljande e-post efter köp eller en födelsedagshälsning. Med tiden har kraven ökat på CRM-system att även inkludera sociala medier, varför vissa leverantörer erbjuder såväl traditionell kundkommunikation som interaktioner i sociala kanaler.
Vi på BusinessWith erbjuder en jämförelsetjänst där du får en bild av många av de system som erbjuds på marknaden. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor.
Vill du jämföra olika system redan nu? Välkommen att besöka BusinessWith systemguiden.
Varför ska jag välja ett CRM-system? Vilka fördelar har CRM-system?
Det snabba svaret är att ett CRM-system sparar tid och förbättrar kontakten med kunderna. Företag som satsar på CRM-system upplever dessutom ofta att många processer blir betydligt enklare. I stället för att använda olika system för olika uppgifter, eller lagra uppgifter i exempelvis kalkylblad eller i andra dokument, samlas allt på samma ställe med ett CRM-system.
Ett CRM-system ger ökad kunskap om kunderna. Det effektiviserar ofta försäljningen tack vare möjligheten till riktade marknadsföringskampanjer, och förbättrar kundservicen. Med ett CRM-system ökar produktiviteten och marknadsföringsbeslut fattas baserade på data i stället för känsla. En smart investering!
Pris: Vad kostar CRM-system?
Som med så många andra system är kostnaden för CRM-system varierande. Flera faktorer spelar in, som hur stort och omfattande systemet ifråga är, samt hur många som ska använda det. Är ni ett litet företag eller ett stort? Planerar ni att utvidga verksamheten? Vissa system erbjuder pris per användare, andra har ett fast pris för hela systemet. Olika moduler kan kosta olika mycket. Ofta kan du som företagare inleda med en gratisversion och uppgradera till betalvarianter med fler funktioner och fler licenser.
Ett CRM-system är en investering. Det är viktigt att se över dagens behov och utvärdera vad ni som företag kan behöva av ett system i framtiden. Hur mycket ökar kostnaden när ni behöver fler moduler? Ta med det i beräkningen.
Tack vare CRM-systemens möjlighet att integrera med andra system, kan ni som företag ofta behålla samma system i många år. Välj ett system som kan växa tillsammans med er och uppgradera när behoven finns.
Hur köper jag CRM-system?
Du behöver ta reda på vilken typ av CRM-system ni vill ha i företaget. I grunden är det ett program eller en mer omfattande mjukvarulösning. Den kan vara antingen molnbaserad eller installerad på företagets datorer eller servrar.
När ni har landat i budget, företagets behov och hur pass avancerat ni vill att ert CRM ska vara, är det dags att på allvar utforska marknaden.
CRM i molnet
Molnbaserade CRM system är något som är mycket eftertraktat och kommer troligtvis fortsätta vara det. Det kan vara en av de första parametrarna som du ser över när du ska jämföra CRM men ett molnbaserad CRM system är inte per automatik ett bättre system. Det är kravställningen och behovet som ska styra.
Inkluderat eller inte inkluderat i priset
Vara noga med att se vad som ingår och inte ingår i licensavgiften. Det är inte alltid tydligt vad som ingår eftersom vissa funktioner kan ha olika nivåer. Du kan enkelt hitta det när du jämför CRM system här på BusinessWith.