Så ska du tänka kring marknadskampanjer
Professionella marknadsförare ställer många frågor. Fungerade kampanjen ni just satsade stora pengar på? Varför, eller varför inte? Vad ska ni göra annorlunda nästa gång? Hur kan ni nå just er målgrupp? Ofta handlar det om att arbeta med variationer av kampanjer. Ni bör modifiera bilder, filmer, rubriker och innehåll och testa olika avgränsningar för målgrupperna.
Utvecklingen online går snabbt och algoritmer och system ändras snabbare än ni hinner säga “Business Manager”. Tänk på att marknadsföra brett. Era målgrupper finns garanterat i mer än en kanal.
Kanske har ni redan satsat stort på Facebook, kanske har någon tipsat er om att använda Linkedin, Instagram, Mailchimp eller någon annat av de stora och små kommunikationskanaler som finns. Gissningsvis har ni satsat lite, eller mycket, på Google.
Oavsett vilka kanaler ni använder, lagras stora mängder data om just er kommunikation, data som ni kommer åt via en enkel inloggning och några korta knapptryck. Det är väldigt smidigt att kunna analysera denna data från ett system: Ett verktyg för marknadsföringsanalys online.
Det finns mängder av tjänster för digitala analyser och det gäller att ni hittar en som passar ert företag. När ni sedan analyserar era resultat, har ni möjlighet att bli mer effektiva, förädla era kampanjer och driva affären än mer framgångsrikt. I takt med att ni förändrar era KPI:er och mål, låter ni verktyget hjälpa er mot nya succéer.
Även om verktygen skiljer sig åt, bör ni ställa vissa grundkrav på den tjänst ni väljer. Du och er personal ska förstå resultaten. Ni bör kunna analysera alla era kanaler och abonnemangskostnaden ska stämma med er budget. Prova gärna verktyget under en kostnadsfri testperiod innan ni bestämmer er.
Vi på BusinessWith vill att ni ska ha chansen att bli framgångsrika. Vår jämförelsetjänst hjälper dig att hitta ett verktyg för marknadsföringsanalys som passar just er.